InScience Film Festival

Interview met filmmaakster Pailin Wedel

De Thais-Amerikaanse Pailin Wedel is sinds 2004 actief als journaliste en filmmaker. In haar werk onderzoekt Wedel thema’s als geloof, trauma en het botsen van traditie en moderniteit. InScience interviewde haar over haar eerste documentairefilm Hope Frozen, die op het festival zijn Nederlandse debuut maakt. De film volgt een Thaise gezin dat besluit hun op tweejarige leeftijd overleden dochtertje te cryopreserveren.

Hoe heb je het vertrouwen van de ouders gewonnen?

“Hun verhaal ging viral op sociale media in Thailand. Omdat ik een journaliste ben suggereerde mijn man dat ik een interview met de familie zou doen. Ik ben gewend aan televisiereportages en benaderde hun met een plan voor een interview van twintig minuten. Uiteindelijk volgde ik hen tweeënhalf jaar. De media hebben de familie voornamelijk als sensatiezoekers afgebeeld, maar het bleken diepe denkers te zijn. De ouders zijn academici, met een hoop vertrouwen in wetenschap. Ze vonden het niet erg om publiekelijk beoordeeld te worden, zolang ze maar niet als slechte mensen afgeschilderd werden. Ik wilde ze afbeelden als herkenbare, niet wereldvreemde mensen. Ik was open naar ze over wat ik wilde filmen en waarom.”

 

Had je voor je deze film ging maken al gehoord over cryopreservatie?

“Ik kende het alleen van sciencefiction. Daarin kunnen mensen vaak alleen door middel van cryopreservatie van de ene naar de andere kant van het universum reizen. Deze familie vormde voor mij de eerste gelegenheid om er meer direct mee in aanraking te komen. De wereld van cryopreservatie is er een van complexe wetenschap, geavanceerde technologie en groot geld. In die wereld noemen ze het vooral ‘levensverlenging’ en gaat het voornamelijk over mensen die zichzelf belangrijk genoeg vinden om zich te laten bewaren. Nu draaide het echter ineens om de keuze van ouders rondom hun nog erg jonge kind. Het verandert daardoor in een verhaal van de familie van de toekomst. Er openen zich nieuwe verhalen, over hoe technologie ons leven verandert. Of zelfs hoe we om mensen rouwen die op een dag weer tot leven kunnen komen. Het kon de familie niet veel kon schelen of cryopreservatie echt werkt of niet. Het gaat hun meer om de poging om iets te doen voor hun dochter.”

 

Als subthema speelt de tweestrijd tussen wetenschap en religie. Wat is jouw visie op de relatie tussen die twee?

“Ik ben zelf opgevoed als boeddhist, maar mijn ouders waren allebei niet erg religieus. Er is een verschil tussen Westerse religie en het boeddhisme. Het boeddhisme wil dat je blijft zoeken en vragen stellen, waardoor het niet lijnrecht tegenover wetenschap staat. De Dalai Lama zelf heeft veel interesse in wetenschap.”

 

Rond cryopreservatie leven connotaties als onethisch, ijdel of belachelijk. Hoe zijn de reacties tot nu toe  op jouw film?

“Overweldigend positief. Natuurlijk zijn er altijd kritische reacties. Voor mij zijn er twee drijfveren om een film als deze te maken. Allereerst, als de media spreken over mensen die gek zijn, wil ik het tegendeel bewijzen, een ander beeld schetsen. Daarnaast vertel ik als een journalist voornamelijk de meest gruwelijke verhalen over Thailand, zoals over mensenhandel en andere vormen van schennis van mensenrechten. Deze verhalen zijn belangrijk en moeten verteld worden. Maar het is eveneens belangrijk om andere die verhalen over Thailand te vertellen. Hoeveel films over wetenschap in Zuidoost-Azië zie je bijvoorbeeld?”

 

Wilde je na het maken van deze film zelf gecryopreserveerd worden?

“Zelf wil ik graag dit leven koesteren alsof het mijn enige is. De situatie in de film is heel anders dan de mijne zou zijn. Hier horen we voor het eerst van mensen die niet zichzelf willen preserveren, maar hun dochter. Dat verandert het verhaal compleet. Dat is iets wat ik en veel mensen die de film zien zich kunnen voorstellen. Na voorstellingen komen moeders naar mij toe om te zeggen dat ze hetzelfde over zouden hebben voor hun kind, als ze die daarmee kunnen redden; zelfs ouders die er niet aan moeten denken om zichzelf te preserveren.”

 

Pailin Wedel is de maker van de film Hope Frozen. Bestel hier je tickets.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes.