dutch
international
science
film festival

Vierde editie 07 t/m 11
nov 2018
Nijmegen

Ver binnen_still_300dpi_2
Ver binnen_still_300dpi_8

Immersive Day

Film is niet meer het enige visuele medium dat de impact van wetenschap toont. Games en Virtual Reality worden steeds belangrijker om nieuwe ideeën te introduceren bij het publiek. Daarom vertoont InScience op deze de dag de beste, leukste, gekste en meest vindingrijke, interactieve projecten van het afgelopen jaar. Maak kennis met unieke games, installaties en VR-projecten én probeer ze zelf uit met de verschillende demo’s! Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten? Drie pioniers op het terrein van Virtual Reality en Gaming vertellen je alles over hun inspiratie en werkervaring in dit spannende, nieuwe veld.

Immersive Day vindt plaats op zaterdag 11 november tussen 12.00 en 18.00 in de LUX Synthonzaal. Toegang is gratis.

Talks

If You Are Not There, Where Are You? | Maartje Nevejan
Za 11 nov | 11.00 | 75 min | LUX 2
Een exclusieve preview van de aankomende documentaire If You Are Not There, Where Are You? over kinderen met epilepsie en absentie. Eerst wordt de researchfilm, die de basis van dit project vormt, vertoond. Vervolgens vertelt regisseur Maartje Nevejan aan de hand van work-in-progress fragmenten over haar creatieve proces en is er ruimte voor feedback.

Moving Stories, Moving Games | Anouk Tuijnman
Za 11 nov | 13.00 | 60 min | LUX 2
Anouk Tuijnman doet onderzoek naar depressies en ontwikkelingsstoornissen aan de Radboud Universiteit. Deze expertise zet ze ook in bij de ontwikkeling van videogames, waaronder Moving Stories van game developer Ijsfontein, waarin kinderen leren depressies te herkennen. Op InScience praat Tuijnman over hoe wetenschappelijk onderzoek ingezet kan worden bij het maken van games.

360⁰ Around the World | Elena Malakathka
Za 11 nov | 15.00 | 60 min | LUX 2
De Russische Elena Malakathka is een wetenschapper met specialisatie in virtual reality. Ze is ook de oprichter van het eerste VR-filmfestival specifiek gericht op de wetenschap, het VR-SciFest in Zweden. Op InScience vertelt ze over haar plannen om een groot wereldwijd netwerk van VR Sci Labs op te zetten. Zo wil ze de ontwikkeling van VR in de wetenschap verder stimuleren.
Iedere festivaldag is er een speciaal VR programma waarbij je in 360⁰ kennis maakt met een nieuwe vorm van wetenschapsfilm.

Fear Goes Virtual | Wolf-Gero Lange & Erik van den Berge
Za 11 nov | 17.00 | 60 MIN | LUX Joris Ivenszaal
Wolf-Gero Lange was een van de eerste wetenschappers die virtual reality gebruikte voor zijn onderzoek. Erik van den Berge beheert het VR-lab van de Radboud Universiteit. Samen demonstreert het tweetal hoe VR gebruikt kan worden om angststoornissen te onderzoeken.

Games, projecten en installaties

De volgende games, VR-projecten en installaties zijn op zaterdag 11 november tussen 12.00 en 18.00 te bezoeken in de Synthonzaal van LUX.

  • Ver Binnen | Jenny van den Broeke
  • Everything | David O’Reilly
  • 4D Toys | Marc ten Bosch
  • Bi-Lingual VR | Max Planck Instituut
  • Non-ecluedian VR | EleVR
  • Faraday’s Lab | ScienceVR