InScience Film Festival

InScience x Nimma aan Zee

Het kunst voor klimaat festival Nimma aan zee, op 9, 10 en 11 juni in LUX Nijmegen, breekt je los van de grenzen van je belevingswereld. Bestaat Nijmegen nog in 2222? Hoe kunnen we kleding maken van mest? Kunnen bomen praten of wellicht zelfs zingen? En het allerbelangrijkste: kunnen we het roer nog omgooien? En hoe dan? Stap tijdens Nimma aan zee in de eindeloze mogelijkheden die de kracht van verbeelding kan brengen.

InScience organiseert tijdens dit festival verschillende schoolvoorstellingen en de Junior Klimaatquiz.

Schoolvoorstellingen voor voortgezet onderwijs

Op donderdag 8 en vrijdag 9 juni organiseren we in samenwerking met Nimma aan Zee gratis schoolvoorstellingen voor het voortgezet onderwijs. Met film, sprekers én lesmateriaal om het bezoek voor te bereiden en te verwerken in de klas.

Waarom film?
De klimaat- en biodiversiteitscrisis is het belangrijkste en meest omvattende vraagstuk van onze tijd. Maar, klimaatverandering verloopt traag en is grotendeels onzichtbaar. Daarom wordt de klimaatcrisis ook wel de crisis van de verbeelding genoemd: het onvermogen om een nieuwe werkelijkheid voor te stellen. Voor jongeren is deze uitdaging zelfs nog groter, terwijl zij in hun levens het meeste met de effecten van klimaatverandering te maken zullen krijgen.

Film kan ons helpen om onze verbeeldingskracht te activeren. Verplaats je samen met je leerlingen in de natuur, nieuwe werelden en de toekomst en laat je mee op reis nemen in de filmzaal!

Let op: er is beperkt plek. Meld je daarom snel aan met jouw klas! Stuur een mailtje naar educatie@lux-nijmegen.nl of naar educatie@insciencefestival.nl

Donderdag 8 juni: Strange World (klas 1 & 2)
De peulen van de planten die de familie Clade verbouwt pulseren en gloeien niet alleen prachtig groen op, maar laten ook de vele futuristische voertuigen voortbewegen en zorgen voor stroom in de stad. Als de planten dreigen te verwelken, gaat vader Clade met zijn kameraden van vroeger op onderzoek uit. De planten blijken allemaal met elkaar verbonden. Het team moet afreizen naar de gemeenschappelijke wortel van de planten en komt in een haast buitenaards exotische wereld terecht waarin alles bestaat uit levende organismen.

Deze verrassende animatiefilm heeft het allemaal: een subtiele ecologische boodschap, magische landschappen, een familieverhaal en diverse en interessante karakters.

Lesprogramma: Het lespakket is zowel gefocust op filmwijsheid als verdieping op het onderwerp klimaat. Door de film te gebruiken als een metafoor voor hoe wij als mensen omgaan met de planeet, leren de leerlingen over de invloed van de mens op de natuur. In de film hebben de karakters verschillende grondhoudingen ten opzichte van de natuur, de leerlingen leren deze grondhoudingen te identificeren en kunnen aan het einde van de les argumenteren vanuit verschillende grondhoudingen.

Dit lesmateriaal sluit aan bij leerdoel 1.3.2 van het vak aardrijkskunde en kerndoel 30 binnen mens en natuur.

Vrijdag 9 juni: Animal (klas 3 t/m 6)
Bella en Vipulan zijn allebei 16 jaar oud en behoren tot een generatie die ervan overtuigd is dat hun toekomst wordt bedreigd. Door klimaatverandering en de zogenaamde zesde massa-uitsterving van soorten, kan hun wereld binnen 50 jaar onbewoonbaar worden. Vanuit de politiek en de bedrijfswereld blijft het bij waarschuwingen en lijkt er niet echt iets te veranderen. Daarom besluiten Bella en Vipulan om het probleem bij de wortel aan te pakken: bij onze relatie met de levende wereld. Tijdens een buitengewone reis leren ze dat we als mens intens verbonden zijn met de andere soorten op onze planeet. En dat we onszelf kunnen redden door hen te redden.

Een aangrijpende documentaire over de staat van onze aarde, met een uiteindelijk motiverende en inspirerende boodschap.

Lesprogramma: Het lespakket is zowel gefocust op filmwijsheid als verdieping op het onderwerp biodiversiteit. De leerlingen zullen aan de hand van vragen onderzoeken welke keuzes er door de filmmaker gemaakt zijn. Ook zullen de leerlingen verschillende ecosystemen die in de film besproken zijn in kaart brengen en analyseren wat de gevolgen zijn van verminderde biodiversiteit in dat systeem.

Dit lesmateriaal sluit aan bij examen vaardigheden van het vak biologie: 12 (ecologisch denken), 27 (zelforganisatie van ecosystemen) en 38 (biodiversiteit).

De junior klimaatquiz

Kunnen bomen praten? Hoeveel organismen zitten er in een theelepeltje aarde? Zijn paddenstoelen de oplossing voor het plasticprobleem? Deze en nog veel meer vragen worden beantwoord op zondag 11 juni tijdens het kunst voor klimaat festival Nimma aan zee. Samen met wetenschapsfilmfestival InScience presenteren we: de Junior Klimaatquiz.

Met live proefjes in de zaal, filmpjes en bijzondere gasten testen we op een laagdrempelige en speelse manier de klimaatkennis van kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De presentatie van de quiz wordt gedaan door niemand minder dan Sosha Duysker (bekend van o.a. Klokhuis en Waku Waku).  

KLIMAATMOE

Kinderen en jongeren krijgen op school en in de media veel mee over het klimaat en klimaatverandering. Dat is soms moeilijk, want vaak is het nieuws niet goed en kan het aanvoelen alsof er niets meer aan klimaatverandering te doen is. Tegelijkertijd gebeurt er heel veel in de wereld op het gebied van duurzame innovaties en nieuwe technieken die bijdragen aan een gezonde toekomst voor de jonge generaties. Tijdens de Junior Klimaatquiz concentreren we ons op die interessante en leuke dingen en stellen we ons een toekomst voor waarin we samen leven met de natuur en onze omgeving. Quiz je met ons mee?  

More news

Subscribe to our newsletter

Stay up to date about the festival