dutch
international
science
film festival

Derde editie 08 t/m 12
nov 2017
Nijmegen

Website_PO

onderwijsprogramma Primair onderwijs

InScience stelt voor kinderen en jongeren een speciaal educatieprogramma samen, met zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten. Het festival wil op deze manier een jonge doelgroep (en hun docenten) op een laagdrempelige en aantrekkelijke wijze kennis laten maken met de wondere wereld van wetenschap en kunst. Centraal staat het medium film: als kunstvorm, als communicatiemiddel en als informatiebron.

Scholen kunnen klassikaal een bezoek brengen aan het festival, maar voor leerlingen en docenten worden er ook na schooltijd veel interessante activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld de studiemiddag Onderzoekend Leren.

Programma 2017

Het educatieprogramma voor de volgende editie wordt momenteel voorbereid. Zodra het programma bekend is komt dat hier te staan. Het programma vindt plaats van 6 november tot en met vrijdag 10 november, zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten.

Terugblik: Programma 2016

Voor het primair onderwijs was er keuze uit twee filmprogramma’s, namelijk de film Brussels Wild en een programma met korte films over de ruimte en het heelal. Deze schoolvoorstellingen zijn geschikt voor de bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Bij de filmkeuze en de wetenschappers die we uitnodigen houden we rekening met het niveau van deze leerlingen.

Filmprogramma A: Brussels Wild
Geschikt voor: groep 6, 7 en 8. Nederlands gesproken, deels Frans en Nederlands ondertiteld. Sluit aan bij kerndoelen van: Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.

Brussels Wild onderzoekt de aanwezigheid van wilde dieren in de stad. Filmmaker Bernard Crutzen komt op een nacht midden in Brussel een vos tegen en gaat vanuit daar op zoek naar andere beestachtige bezoekers in de stad. Welke dieren leven er in Brussel en hoe komt het dat er steeds meer beesten bij lijken te komen? Na de film zal er een interactieve nabespreking zijn met een expert over de aanwezigheid van dieren in Nijmegen en omgeving.

Filmprogramma B: Kort filmprogramma over het heelal
Geschikt voor: groep 6, 7, 8. Nederlands gesproken. Sluit aan bij kerndoelen van: Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.

In het korte filmprogramma over het heelal krijgen de leerlingen verschillende soorten films te zien over het heelal. Zo krijgen de leerlingen bijvoorbeeld een inkijkje in het levensverhaal van Carl Sagan, maar kijken ze ook naar animaties die op een interessante manier met principes uit de ruimte spelen. Na de films zal een wetenschapper in de zaal meer vertellen over principes uit de ruimtevaart.

Masterclass ‘Nieuwsgierigheid stimuleren door onderzoekend leren’

In samenwerking met het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit (WKRU) werd er opvrijdagmiddag een studiemiddag georganiseerd over nieuwsgierigheid en onderzoekend leren. Wetenschap en leren begint immers bij een nieuwsgierige blik en een onderzoekende houding. Waarom is nieuwsgierigheid zo belangrijk voor het onderwijs en hoe kunnen leraren deze nieuwsgierigheid bij hun leerlingen stimuleren?  Daarnaast bekeken we kort de didactiek van het onderzoekend leren. Deze didactiek stelt de leerlingen in staat om zelf op onderzoek uit te gaan op basis van hun eigen vragen. Het lesmateriaal van InScience is ook gebaseerd op dit uitgangspunt.

contact

Heeft u vragen over het programma of het aanmelden van uw klas/school? Neem gerust contact op via educatie@insciencefestival.nl.

Bekijk hier het lesmateriaal van InScience 2016: